Healthcare Market Research - marketing w służbie zdrowia

 

Działalność marketingowa kojarzona jest na ogół z promowaniem dóbr i usług celem maksymalizacji sprzedaży i pozyskania możliwie największego zysku. Jak pokazują badania marketingowe, rola promocji podejmowanych działań odgrywa jednak niemniejszą, stale rosnącą, rolę także w obszarze rynku medycznego, mimo iż nadrzędnym celem jego podmiotów stanowi nie  osiąganie zysku, a efektywna służba na rzecz pacjenta. Stąd wyłania się ważne spostrzeżenie, iż…

 

… rynek medyczny to nie tylko badania epidemiologiczne

 

Główne zadanie ww. Healthcare Marketingu stanowi wspieranie swoistej rynkowej sprzedaż usług medycznych - ponieważ zaś sprzedaż ta wymaga wspieranie odmiennego od stosowanego powszechnie w działalności promocyjnej typowej dla podmiotów ukierunkowanych na zysk, uznać można, że planowanie i realizacja działań marketingowych w jednostkach rynku medycznego nabiera szczególnego wymiaru i znaczenia.

 

Zwłaszcza że działania te niemniej skutecznie - tj. jak w przypadku jednostek każdego innego rynku - sprzyjać winny komunikacji  z potencjalnymi nabywcami, informowaniu pacjentów (konsumentów) o świadczonych usługach oraz tworzenia korzystnego wizerunku placówki. Wśród kluczowych trendów prognozowanych na najbliższy czas w zakresie marketingu opieki zdrowotnej wylicza się w szczególności:

 

  • poszukiwanie tożsamości placówki - budowanie korzystnego wizerunku marki,
  • orientację na jakość świadczonych usług i satysfakcję pacjenta,
  • realizacja badań rynku (Medicial Market Research i Pharma Market Research) celem kreowania optymalnych strategii działań promocyjnych.

 

Co istotne, tak jak umiejętnie zrealizowane badania marketingowe rynku (Market Research) wspierają biznesowe działania promocyjne tak badania rynku medycznego (Healthcare Market Research) pozwalają kształtować marketing podmiotów medycznych zaś badania rynku aptecznego (Pharmaceutical Market Research) - badania takie wpisują się nie tylko w ww. trendy, ale również pozwalają na realizację innych ujętych w nich kierunków działań.

 

Badania marketingowe w służbie zdrowia

 

Ponieważ orientacji marketingowej w służbie zdrowia upatruje się na ogół w nastawieniu działalności placówek na potrzeby pacjentów oraz usprawnieniu relacji personel medyczny/lekarz - pacjent, badania marketingowe na potrzeby podmiotów służby zdrowia ukierunkowane są zazwyczaj na:

 

  • rozpoznanie kluczowej konkurencji placówki,
  • określenie wizerunku danego podmiotu i jej produktów (pomagają w tym m.in. badania świadomości marek leków),
  • zdefiniowanie potrzeb i satysfakcji pacjentów (przydatne są w tym zakresie m.in. badania opinii pacjentów czy badania leków, określające ich skuteczność czy atrakcyjność).

 

Jednocześnie warto mieć na uwadze, iż przy pozyskiwaniu danych w ww. zakresie nieoceniona okazuje się także szeroko pojęta statystyka medyczna - realizowane  w jej toku analizy pozwalają zinterpretować materiał badawczy pozyskany w toku Healthcare Medical Research oraz wyciągnięcie wiarygodnych wniosków na temat znajomości i wartości marki, przepływu pacjentów do konkurencji czy segmentacja konsumentów (np. nabywców leków) pod kątem ich cech demograficzno-społecznych i psychograficznych, która pozwoli dostosować usługi do potrzeb konkretnej grupy docelowej.

Tagi

badania marketingowe Healthcare Market Research badania epidemiologiczne Pharmaceutical Market Research
Innowacje w badaniach rynku farmaceutycznego Na czym polegają badania rynku medycznego?  Analiza rzetelności testu w statystyce medycznej Jak zaplanować projekt medical market research? Badania rynku aptecznego Badania leków bez recepty – w czym mogą pomóc? Mój innowacyjny gabinet – Elektroniczna Dokumentacja Medyczna Elektroniczne karty obserwacji Badania przekrojowe i ich zastosowanie w medycynie Badania rynku leków i potencjalne korzyści wynikające z ich realizacji Jak przeprowadza się badania statystyczne w medycynie? Badania rynku usług medycznych Segmentacja pacjentów pozwoli zwiększyć zyski ze sprzedaży leków Healthcare Market Research - marketing w służbie zdrowia Korzyści z prowadzenia badań epidemiologicznych Po co badać opinie pacjentów? Czyli o korzyściach dla ośrodków zdrowia Dlaczego warto zdecydować się na badania rynku farmaceutycznego? Jak zwiększyć sprzedaż leków za pomocą opakowania? Elektroniczna Dokumentacja Medyczna - Polak u lekarza a lekarz w Internecie Jak mogę zweryfikować umiejętności moich przedstawicieli medycznych? W jaki sposób programy do e-dokumentacji zwiększają satysfakcję pacjentów? Czy e-dokumentacja będzie w stanie polepszyć wizerunek jednostek medycznych? Strony internetowe gabinetów jako element projektu elektronicznej dokumentacji medycznej Dobrze zorganizowany lekarz Elektroniczne aplikacje dla medycyny Elektroniczna Dokumentacja Medyczna Plus Program Medfile zgodny z wytycznymi KIF Naukowe badania online w branży farmaceutycznej i medycznej Program do e-Recept – rewolucja w gabinecie lekarskim Leki po przeszczepie - jak planować zapotrzebowanie? Reklama lekarza w Internecie - jak lekarz może promować gabinet Telemedycyna - nowe zastosowanie Internetu w gabinecie lekarskim Program dla psychiatry - łatwe planowanie i obsługa wizyt Niekomercyjne badania kliniczne – dlaczego warto prowadzić badania? Wizyta u specjalisty - rejestruj się online