Badania rynku aptecznego

Badania rynku aptecznego

 

Prowadzenie apteki, podobnie jak każdego innego przedsięwzięcia biznesowego, wymaga od jego właściciela poznania specyfiki lokalnego rynku, w tym potrzeb klientów. Do tego celu można wykorzystać klasyczne metody badania rynku farmaceutycznego, jak przeprowadzić analizę statystyczną. Jednak gdy już zbierzemy wystarczającą ilość danych i przeanalizujemy je, to otrzymane wyniki statystyczne możemy wzbogacić przeprowadzając dalsze badania, ale tym razem wykorzystując metody jakościowe.

 

Obserwacyjne badania rynku aptecznego 

 

Bardzo skuteczną, i dającą szybkie wyniki metodą, są badania z wykorzystaniem metody obserwacyjnej. Przy czym obserwacje mogą dotyczyć zarówno zachowań klientów, jak i samych pracowników ich obsługujących. W przypadku pacjentów obserwacja obejmuje takie takie zachowania jak: ilość odwiedzin w aptece, długość pobytu, sposób poruszania się, zainteresowanie konkretnymi produktami oraz wystawionymi materiałami reklamowymi, sposób obsługi klienta przez sprzedawcę. Do tej ostatniej sytuacji, najlepszą metodą badań obserwacyjnych będzie „tajemniczy klient” (Mystery shopping).

 

Zogniskowany wywiad grupowy

 

Istotne jakościowo informacje możemy pozyskać podczas przeprowadzanych wywiadów grupowych. Około 1-2 godzinne spotkanie w formie dyskusji, w gronie około 10 osób (klientów apteki), prowadzone przez moderatora według ustalonego scenariusza, w komfortowych warunkach, pozwala uzyskać odpowiedzi na interesujące, właściciela danej apteki, pytania w takich kwestiach jak optymalizacja działania apteki, dostosowanie się do oczekiwań klientów, eliminacja złych nawyków sprzedawców, zadowolenie z jakości obsługi w aptece, etc.

 

Eksperymenty

 

Kolejnym rodzajem badań, które wykorzystuje się w celu poprawy działalności apteki, są eksperymenty. Dostarczają one wiarygodnych informacji na temat reakcji pacjentów na różne działania marketingowe (promocje, akcje społeczne) prowadzone przez aptekę. Właściciel apteki może przykładowo rozmieścić różne specyfiki i środki w różnych miejscach na regałach i analizować poziom ich sprzedaży. Kolejnym etapem może być umieszczenie tego samego specyfiku obok siebie i również zbadać poziom sprzedaży. Następnie porównać zebrane dane i wyciągnąć wnioski.

 

Jak widać na powyższym przykładzie, dzisiejsi właściciele aptek mogą wprzęgnąć do prowadzenia swoich farmaceutycznych przedsięwzięć wiele metod z zakresy badań marketingowych. Prowadzone przez nich, na własną rękę lub przez specjalistyczne agencje, badania rynku farmaceutycznego, pozwalają im, na podstawie wniosków z badań, na podejmowania strategicznych decyzji, dot. zarówno wyglądu apteki, lokacji produktów, sposobu obsługi czy podejmowanych działań promocyjnych.

 

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Jakie są kluczowe metody badania rynku farmaceutycznego?

Badanie rynku farmaceutycznego można przeprowadzić za pomocą klasycznych metod, takich jak analiza statystyczna, a także za pomocą metod jakościowych, takich jak obserwacja, wywiady grupowe i eksperymenty.

Czym jest metoda obserwacyjna w badaniach rynku aptecznego?

Metoda obserwacyjna polega na analizie zachowań klientów i pracowników apteki. Może obejmować takie aspekty jak ilość odwiedzin w aptece, długość pobytu, sposób poruszania się, zainteresowanie konkretnymi produktami i materiałami reklamowymi, a także sposób obsługi klienta przez sprzedawcę.

Czym jest “tajemniczy klient” w kontekście badań obserwacyjnych?

“Tajemniczy klient” to technika badawcza, w której osoba udaje klienta, aby ocenić jakość obsługi i inne aspekty działania apteki.

Zobacz także

Tagi

badania rynku medycznego badania rynku farmaceutycznego badania marketingowe