Badania rynku usług medycznych

 

Ośrodki zdrowia chcąc zachować konkurencyjność na rynku stoją przed koniecznością prowadzenia w sposób cykliczny badania rynku usług medycznych. Pozwalają one między innymi poznać pozycję placówki zdrowia na rynku – zarówno lokalnym, jak i ogólnokrajowym. Dowiedz się zatem, w jaki sposób prowadzi się tego typu pomiary oraz jak wiele korzyści można dzięki temu zyskać.

 

W jakim celu prowadzi się badania rynku usług medycznych?

 

Decyzję o przekazaniu realizacji badań firmie badawczej warto rozważyć przede wszystkim w przypadku chęci wejścia na rynek medyczny lub rozbudowy sieci placówek o nowe punkty. Wówczas zasadnym jest poddanie analizie popytu na korzystanie z usług przez pacjentów – zwłaszcza mając na uwadze społeczność lokalną. Pomocna bywa również analiza konkurencji; może się bowiem okazać, że z powodu silnych graczy w najbliższej okolicy szanse na sukces drastycznie zmaleją.

 

Analizy rynkowe w obszarze medycznym są prowadzone zazwyczaj z wykorzystaniem:

 

  • narzędzia ankietowego – przeprowadzenie ankiety pozwala w stosunkowo szybki sposób uzyskać dane od reprezentatywnych grup mieszkańców. Istnieje możliwość realizacji pomiarów posługując się w tym celu zarówno techniką papierowej, jak i elektronicznej ankiety. Zaletą pierwszego rozwiązania jest fakt, iż możemy nie tylko uzyskiwać odpowiedni na pytania, lecz jednocześnie obserwować zachowania respondenta. W razie natomiast udzielania przez niego mało wartościowych lub nietematycznych odpowiedzi, można w porę zwrócić mu na ten fakt uwagę. Zaletą badań internetowych jest natomiast automatyczne kodowanie wskazań, bez konieczności ręcznego przepisywania danych do bazy.

 

  • analizy danych zastanych (desk research) – w ramach metody desk research ma miejsce dogłębna analiza ogólnodostępnych danych na temat podmiotów świadczących usługi medyczne, a będących naszymi bezpośrednimi konkurentami. Możliwe jest pozyskanie między innymi informacji na temat czasu działania placówki, osiąganych dochodów, a także zakresu świadczenia usług oraz cennika.

 

  • analizy konkurencji – badania tego rodzaju pozwalają rozpoznać wszelkie procedury stosowane przez konkurencyjne podmioty – np. w zakresie postępowania z klientem, sporządzania umów, stosowanych narzędzi gromadzenia danych o pacjentach etc.

 

  • badań marketingowych – w ich ramach najczęściej przeprowadzane są badania fokusowe z potencjalnymi odbiorcami pakietu usług. Pozyskuje się od nich pogłębione dane na temat potrzeb i preferencji odnośnie oferty ośrodka zdrowia.

 

Badania satysfakcji pacjentów

 

Badania mogą dotyczyć również kwestii satysfakcji obecnych pacjentów z jakości świadczonych usług przez placówkę służby zdrowia. W tym celu wykonuje się najczęściej telefoniczne pomiary ankietowe, papierową ankietyzację lub badania prowadzone z użyciem aplikacji mobilnej na smartfonie. Wybór techniki powinien uwzględniać przede wszystkim wiek respondentów, a także powiązane z nim zasoby czasu wolnego oraz umiejętność obsługi nowoczesnych urządzeń. Optymalnym rozwiązaniem może być zwłaszcza przeprowadzenie badania w poczekalni do lekarza.

 

Poziom satysfakcji pacjentów może zostać również zweryfikowany poprzez wizyty tajemniczego pacjenta w placówce medycznej. Wówczas starannie wytypowani audytorzy zwracają uwagę na przestrzeganie przyjętych procedur, życzliwość personelu medycznego i pracowników recepcji, a także czystość i inne warunki panujące w ośrodku zdrowia.

 

Podsumowanie

 

Każdy podmiot działający na rynku służby zdrowia powinien więc zdecydować się na przekazanie zewnętrznej firmie badawczej zadania realizacji badań rynku usług medycznych. Stanowi to doskonałą szansę ku temu, aby osiągnąć spektakularny sukces w branży, a co za tym idzie notować stale wzrastające zyski. Firma badawcza Biostat® to doświadczeni eksprci z zakresu tego typu projektów. 

 

 

Tagi

badania rynku medycznego badania rynku usług medycznych badania tajemniczego pacjenta badanai satysfakcji pacjentów badania opinii pacjentów
Innowacje w badaniach rynku farmaceutycznego Na czym polegają badania rynku medycznego?  Analiza rzetelności testu w statystyce medycznej Jak zaplanować projekt medical market research? Badania rynku aptecznego Badania leków bez recepty – w czym mogą pomóc? Mój innowacyjny gabinet – Elektroniczna Dokumentacja Medyczna Elektroniczne karty obserwacji Badania przekrojowe i ich zastosowanie w medycynie Badania rynku leków i potencjalne korzyści wynikające z ich realizacji Jak przeprowadza się badania statystyczne w medycynie? Badania rynku usług medycznych Segmentacja pacjentów pozwoli zwiększyć zyski ze sprzedaży leków Healthcare Market Research - marketing w służbie zdrowia Korzyści z prowadzenia badań epidemiologicznych Po co badać opinie pacjentów? Czyli o korzyściach dla ośrodków zdrowia Dlaczego warto zdecydować się na badania rynku farmaceutycznego? Jak zwiększyć sprzedaż leków za pomocą opakowania? Elektroniczna Dokumentacja Medyczna - Polak u lekarza a lekarz w Internecie Jak mogę zweryfikować umiejętności moich przedstawicieli medycznych? W jaki sposób programy do e-dokumentacji zwiększają satysfakcję pacjentów? Czy e-dokumentacja będzie w stanie polepszyć wizerunek jednostek medycznych? Strony internetowe gabinetów jako element projektu elektronicznej dokumentacji medycznej Dobrze zorganizowany lekarz Elektroniczne aplikacje dla medycyny Elektroniczna Dokumentacja Medyczna Plus Program Medfile zgodny z wytycznymi KIF Naukowe badania online w branży farmaceutycznej i medycznej Program do e-Recept – rewolucja w gabinecie lekarskim Leki po przeszczepie - jak planować zapotrzebowanie? Reklama lekarza w Internecie - jak lekarz może promować gabinet Telemedycyna - nowe zastosowanie Internetu w gabinecie lekarskim Program dla psychiatry - łatwe planowanie i obsługa wizyt Niekomercyjne badania kliniczne – dlaczego warto prowadzić badania? Wizyta u specjalisty - rejestruj się online Program dla ginekologa - gabinet prywatny i EDM Dieta po przeszczepie wątroby - co może jeść Pacjent?