Po co badać opinie pacjentów? Czyli o korzyściach dla ośrodków zdrowia

 

 

 

Konkurencja rośnie w każdej branży – muszą się z nią zmagać wszyscy przedsiębiorcy, także i ci, którzy prowadzą apteki czy placówki służby zdrowia. Tak naprawdę wszyscy ze sobą konkurują – również i lekarze specjaliści czy dentyści. Ażeby przyciągnąć do siebie większą liczbę chętnych pacjentów, trzeba wychodzić więc z inicjatywą – dopasowywać się do potrzeb zainteresowanych. Tylko jak je rozpoznać?

 

W jakim celu realizuje się badania opinii pacjentów?

 

Badania satysfakcji pacjentów pokazują, czy są oni zadowoleni z usług konkretnego lekarza, szpitala, przychodni czy apteki. Pozwalają odpowiedzieć na pytanie o to, czy konkretna placówka, albo osoba spełnia ich oczekiwania pod względem opieki medycznej.

Dzięki badaniom opinii pacjentów można się także dowiedzieć więcej o samych potrzebach konkretnych osób – potencjalnych klientów. Im większa ilość osób wypowie swoje zdanie, tym więcej informacji można zebrać. To, co się najczęściej powtarza może być sygnalizacją problemów czy braków, jakie występują w danym miejscu.

 

Ankiety, sondaże, wywiady…

 

Badanie opinii pacjentów może być prowadzone na wiele różnych sposobów. Poziom usług może zbadać tak zwany tajemniczy klient, czyli osoba pracująca dla danej firmy, zbierającej dane, ale zgłaszająca się na badanie czy na zakupy anonimowo. Jeśli zaś chodzi o sposoby poznania opinii, można między innymi:

 

- przeprowadzać wywiady

- przeprowadzać sondaże

- przeprowadzać ankiety

 

O co pytać w trakcie badania?

 

Podczas przeprowadzania badań opinii pacjentów, warto zadawać jak najwięcej pytań, w tym na przykład:

 

- o rejestrację (czas oczekiwania na obsługę, jakość obsługi, kompetencja personelu)

- o wizytę u lekarza (czas oczekiwania, jakość obsługi medycznej, kultura osobista lekarza)

- o obsługę personelu pielęgniarskiego (fachowość wykonywanych działań, kultura osobista personelu, troska o stan pacjenta, szybkość obsługi)

- o lekarstwa/producentów lekarstw (czy pomogło, czy nie było zbyt drogie, czy korzysta się chętnie z leków danego producenta)

- o obsługę w aptece (czy są długie kolejki, czy farmaceuci chętnie doradzają klientom, czy proponują zamienniki, czy odznaczają się kulturą osobistą, czy są uprzejmi, czy czas pracy apteki nam odpowiada itd.)

 

Korzyści płynące z badań

 

Wiedząc, jak bardzo obecna obsługa podoba się klientom, można poznać poziom ich satysfakcji i dostrzec te elementy, które nie wystarczająco dobrze w danej placówce funkcjonują. Dlatego przeprowadzanie badań satysfakcji pacjentów jest niezwykle ważne. Znając też ich potrzeby (można wprost zapytać, co by zmienili, co jeszcze by wprowadzili) warto jeszcze lepiej dostosować do nich ofertę.

 

Skutkiem podobnego postępowania będzie wzrost zainteresowania ofertą danego szpitala, przychodni, apteki itd. Większa ilość pacjentów to również większe zyski. 

Tagi

badania opinii pacjentów badania satysfakcji pacjentów
Innowacje w badaniach rynku farmaceutycznego Na czym polegają badania rynku medycznego?  Analiza rzetelności testu w statystyce medycznej Jak zaplanować projekt medical market research? Badania rynku aptecznego Badania leków bez recepty – w czym mogą pomóc? Mój innowacyjny gabinet – Elektroniczna Dokumentacja Medyczna Elektroniczne karty obserwacji Badania przekrojowe i ich zastosowanie w medycynie Badania rynku leków i potencjalne korzyści wynikające z ich realizacji Jak przeprowadza się badania statystyczne w medycynie? Badania rynku usług medycznych Segmentacja pacjentów pozwoli zwiększyć zyski ze sprzedaży leków Healthcare Market Research - marketing w służbie zdrowia Korzyści z prowadzenia badań epidemiologicznych Po co badać opinie pacjentów? Czyli o korzyściach dla ośrodków zdrowia Dlaczego warto zdecydować się na badania rynku farmaceutycznego? Jak zwiększyć sprzedaż leków za pomocą opakowania? Elektroniczna Dokumentacja Medyczna - Polak u lekarza a lekarz w Internecie Jak mogę zweryfikować umiejętności moich przedstawicieli medycznych? W jaki sposób programy do e-dokumentacji zwiększają satysfakcję pacjentów? Czy e-dokumentacja będzie w stanie polepszyć wizerunek jednostek medycznych? Strony internetowe gabinetów jako element projektu elektronicznej dokumentacji medycznej Dobrze zorganizowany lekarz Elektroniczne aplikacje dla medycyny Elektroniczna Dokumentacja Medyczna Plus Program Medfile zgodny z wytycznymi KIF Naukowe badania online w branży farmaceutycznej i medycznej Program do e-Recept – rewolucja w gabinecie lekarskim Leki po przeszczepie - jak planować zapotrzebowanie? Reklama lekarza w Internecie - jak lekarz może promować gabinet Telemedycyna - nowe zastosowanie Internetu w gabinecie lekarskim Program dla psychiatry - łatwe planowanie i obsługa wizyt Niekomercyjne badania kliniczne – dlaczego warto prowadzić badania? Wizyta u specjalisty - rejestruj się online Program dla ginekologa - gabinet prywatny i EDM Dieta po przeszczepie wątroby - co może jeść Pacjent? Powikłania po przeszczepie wątroby Program dla medycyny estetycznej - e-Recepty dla specjalistów Konsultacje online – nowoczesna medycyna w zasięgu ręki Lekarz online czyli konsultacja medyczna przez Internet Konsultacja medyczna online – co o niej myślą pacjenci? Teleporada u lekarza neurologa Wystawianie L4 online, a bezpieczeństwo Psychiatra online: kiedy lepiej zgłosić się do psychiatry przez Internet? Czy można skonsultować się z lekarzem przez Internet? Jak sprawdzić online do kiedy obowiązuje zwolnienie lekarskie? Dyskretne konsultacje u lekarza online Na czym polegają badania obserwacyjne kohortowe? Rejestry medyczne w świecie cyfrowym BADANIA OBSERWACYJNE – główne techniki i instrumenty badawcze Jak rozumieć interoperacyjność REJESTRÓW MEDYCZNYCH?